Czy AI spowoduje, że copywriterzy stracą pracę i powinnam zacząć myśleć nad nowym biznesem? 😀 Hmm, może kulinaria?
Śmichy, śmichami, ale rosnący udział sztucznej inteligencji w obszarze tworzenia treści dla firm, to obecnie jeden z najgorętszych tematów wśród copywriterów.
No bo skoro, np. osoba prowadząca swoją firmę, może w prosty sposób uzyskać tekst na swoją www, opisy produktów i usług lub dowolny artykuł na blog, wpisując jedynie określone słowa kluczowe i informacje, a w efekcie otrzyma #nawetbrzmiącypopolsku tekst, pisany przez AI (i to za darmochę!), to po co korzystać z usług copywritera, płacąc niemałe pieniądze za opracowanie treści?
Miałam okazję analizować ostatnio kilka tekstów pisanych przez sztuczną inteligencję. Część z nich dotyczyła mojej branży, czyli usług copywriterskich, inne zupełnie nie były z nią związane. Jakie mam wnioski? Zobaczmy…
- Czy tekst pisany przez AI, to całkowita porażka i w ogóle #weźmnietostąd?
Nie. To były przyzwoite, poprawnie napisane teksty, zawierające podstawowe informacje, odpowiednią długość, określone frazy i słowa kluczowe pod SEO, zatem przyjazne również wyszukiwarkom i zwiększające szansę na dobre pozycjonowanie strony.
- Czy skorzystanie z opcji napisania tekstu przez AI ułatwia życie przedsiębiorcom, którzy potrzebują stworzyć opisy swoich produktów i usług/ treść na www/ artykuł na blogu?
Tak. Nie ma tu wielkiej filozofii. Ktoś, kto nie „umie w pisanie”, kto nie bardzo wie, co napisać na dany temat, jak to ująć i co zawrzeć w tekście, będzie zapewne z takiego tekstu zadowolony. AI przeszukuje setki źródeł, uwzględnia odpowiednie słowa związane z branżą, tekst generalnie ma sens, dostaje się go szybko i za darmo. Czy w efekcie przełoży się to na dotarcie do właściwych klientów i pozyskanie nowych odbiorców? Tego nie powiedziałam 😉.
- Czy wobec tego jest sens zatrudniać żywego (tacy są najlepsi :P) copywritera do pracy nad tekstem dla Twojego biznesu, zamiast skorzystać z opcji napisania tekstu przez #sztucznomyntelygencję?
Tak i nie.
1. TAK, bo….
Co Ci da żywy człowiek, tego nie da Ci technologia, nawet ta inteligentna. Czego konkretnie nie dostaniesz od AI? Ano, na przykład:
- Kontekstu sytuacyjnego, który często pojawia się w tekstach, a może dotyczyć odwołań kulturowych, społecznych, historycznych, politycznych, i jakich tam jeszcze chcesz.
- Poczucia humoru, które również jest charakterystyczne dla konkretnego miejsca, kraju, grupy społecznej, grupy odbiorców, statusu społecznego, etc.
- Empatii i emocji. Teksty, które czytałam, były poprawne, ale czy to oznacza, że były dobre, pod względem copywriterskim? Problem polega na tym, że w kontekście biznesowym, nie wystarczy napisać po prostu poprawnego tekstu, bo to nie jest tekst copywriterski!
Zadaniem tekstu copywriterskiego, jest takie zaprezentowanie wartości produktu/usługi, które pozwoli skutecznie dotrzeć sprzedawcy/twórcy do odpowiedniej grupy odbiorców. Czyli takiej, z myślą, o której powstawał dany produkt/ usługa, i która z jego użytkowania będzie najbardziej zadowolona. To wymaga pracy, polegającej na dobrym rozpoznaniu grupy docelowej, rozłożeniu konkretnego produktu na części pierwsze, by eksponować ich realną, a nie podkolorowaną wartość, żeby potem nie rozczarować klienta, a to wszystko powinno być wpisane w charakter branży, z uwzględnieniem głosu marki i z mocnym zaakcentowaniem tego, co odróżnia nas od konkurencji.
A więc, dobry tekst copywriterski, czyt. tekst sprzedażowy (na stronę www, opisy produktów i usług, artykuły branżowe, itp.), opiera się na personalizacji, empatii, autentyczności i emocjach. To jest coś, czego od najlepszej wersji sztucznej inteligencji nie dostaniemy. Zawsze będą to teksty AI 2 human, a nie human 2 human.
- Polotu, storytellingu i wszystkiego tego, co jest między wierszami… – tak jak da się wyczuć czy pierogi były robione z uczuciem, tak da się wyczuć w tekście serce, polot, zaangażowanie autora i wszystko to, co powoduje, że są teksty, które dosłownie – połykamy w całości i zamiast iść spać, to czytamy je do 3 w nocy! To jest styl, wciągająca historia, osobiste doświadczenia, social proof i rzeczywiste opinie naszych klientów wplatane w tekst, wszystko to, co działa na wyobraźnię odbiorcy, wszystko to, co powoduje, że tekst jest żywy, autentyczny, pełen emocji, uśmiechu i jest nastawiony na dialog i rozmowę z odbiorcą. Z odbiorcą, czyli z kim? Ano z drugim, żywym człowiekiem (surprise! 😉).
2. NIE, bo…:
No dobra, ale jak ja sprzedaję tylko bluzki w sklepie, to po co mi zaawansowany tekst od copywritera, z tymi wszystkimi wypasionymi rzeczami, jak język korzyści, grupa odbiorców, personalizacja i jeszcze posypka z wartości i głosu marki. Styknie mi przecież to, co tam AI skonstruuje i na stronę będzie jak znalazł.
Owszem. Jeżeli sprzedajesz „tylko bluzki”, kawałek materiału, to faktycznie, nie inwestuj w dobrego copywritera.
Ale jeżeli już, z tymi bluzkami, sprzedajesz:
- dobre samopoczucie Twoich klientek, bo są wykonane z największą starannością w odróżnieniu od chińskiej masówki…
- zadowolenie klientek z jakości Twojego produktu, bo dostarczasz dobre, naturalne materiały, które nie rozwalą się po dwóch praniach…
- personalizację, bo dobrze znasz swoją grupę docelową i odpowiadasz na ich konkretne potrzeby, jeżeli chodzi o rodzaje tkanin, kolorystykę, krój, rodzaj (sportowe/ eleganckie/ casual, etc.)…
- chcesz budować markę, która ma coś do powiedzenia, dla której liczy się wizerunek, grupa lojalnych klientów i budowanie relacji z nimi…
I do tego, jesteś sprzedawcą, przekonanym o wartości swojego produktu lub usługi, wiesz, że są ludzie, którzy go potrzebują, będą z niego zadowoleni i polecą go dalej…
To wiesz co, zostaw sztuczną inteligencję innym firmom.
Zatem… jak zawsze, drogi Kliencie, Czytelniku, Odbiorco – wybór należy do Ciebie 😉. Ale mam nadzieję, że przynajmniej po przeczytaniu tego tekstu, będziesz potrafił dostrzec różnice 😊 (o, emotikonek też AI sprytnie nie dorzuci :P).
Jeżeli masz jakieś pytania (a ja mam bardzo dużo ciekawych odpowiedzi…:P), albo chcesz podyskutować na ten lub inny copywriterski temat – to zawsze, z otwartymi oczami i sercem (tym prawdziwym, nie sztucznym) czekam na Twoje przemyślenia 😊.
W razie jakiekolwiek problemów lub pytań – skonsultuj się z Dr_Copywriterką, gdyż każdy tekst niewłaściwie napisany może grozić utratą Twoich Klientów! 😊
Powodzenia i na zdrowie Twoim tekstom!
Do zobaczenia w następnym artykule!
Justyna
Dr_Copywriter