DOBRY COPYWRITER, CZYLI JAKI? SPRAWDŹ, JAK WYBRAĆ KOMPETENTNEGO COPYWRITERA!

Najlepszy Copywriter to taki, który… potrafi sprzedać Twój produkt 😉. Tylko skąd masz wiedzieć czym się kierować przy wyborze Copywritera, skoro tak wiele osób mających całkiem niezłe pióro, często też dyplom studiów polonistycznych, nazywa siebie copywriterami? Ktoś, kto skończył polonistykę, może oczywiście zostać copywriterem. Ale samo ukończenie tego kierunku, czy tzw. „lekkie pióro”, w żadnym wypadku nikogo od razu copywriterem nie czyni.

Copywriting, czyli pisanie tekstów, które mają wywołać u Czytelnika określone działanie (najczęściej jest to dokonanie zakupu na podstawie przeczytanego tekstu sprzedażowego), to w mniejszym stopniu wiedza językowa, a przede wszystkim: biznesowa, sprzedażowa, marketingowa i psychologiczna.

Na co zatem zwrócić uwagę, by mieć pewność, że będziesz współpracować z kompetentnym Copywriterem, a Twoje teksty będą w dobrych rękach?

W tym artykule, przeczytasz o must have, które wg mnie, każda osoba określająca się jako Copywriter, powinna mieć w swojej ofercie. Sprawdź, co powinno cechować dobrego Copywritera, by wybrać swojego świadomie 😊!

Rysopis Dobrego Copywritera. Bez tych 8 cech nawet nie zaczynaj współpracy!

1. Konsultacje Copywriterskie jeszcze przed nawiązaniem współpracy.

Dobry Copywriter, zanim przygotuje dla Ciebie ofertę z wyceną i propozycją współpracy, przeprowadzi z Tobą Konsultacje Copywriterskie. Dowie się z czym masz problem (zarówno w zakresie tworzenia treści, jak i samej sprzedaży i komunikacji z Klientami, bo to są naczynia połączone), jakie są Twoje cele, a także ustali, w jakich obszarach oraz w jakim zakresie może Ci pomóc. Czasem, Copywriter doradzi Ci określone sekcje w ramach oferty, albo zakładki na Stronie www, o których wcześniej nie pomyślałeś. Może też wskazać na braki w różnych obszarach komunikacji, które zmniejszają Twoją sprzedaż (np. niewystarczające uwzględnienie w ofercie obiekcji i wątpliwości Klienta przed zakupem, albo brak wyraźnego USP). Konsultacje Copywriterskie są bardzo ważnym etapem współpracy i zderzeniem Twoich oczekiwań ze sposobem pracy konkretnego Copywritera.

W trakcje Konsultacji Copywriterskich może się też okazać, że to, czego Klient oczekuje, nie będzie możliwe do zrealizowania przez danego Copywritera. Np. Klient chce rozliczać się za teksty na podstawie znaków ze spacją. Są copywriterzy, którzy na tej podstawie wyceniają swoje teksty. Dla wielu jednak, ma to niewiele wspólnego z rzetelnym realizowaniem swojej pracy i zamiast na ilości znaków ze spacją, wolą skupić się na celu, jakim jest doprowadzenie Klienta do zakupu. Niektórzy Copywriterzy specjalizują się w określonych niszach tematycznych i tworzą teksty tylko w obrębie określonych branż. Różnice w ofertach Copywriterów dotyczą także specjalizacji w zakresie rodzaju treści. Jedni, przede wszystkim przygotowują Teksty na Strony www, inni zajmują się tworzeniem newsletterów, a jeszcze inni content marketingiem (to taki brat bliźniak copywritingu, wszystko zostaje w rodzinie ;)) i tworzą dla swoich Klientów rozmaite treści na profile w social mediach.

Przed przygotowaniem oferty, kluczowe jest zatem rozpoznanie, w jakich obszarach realizowana będzie współpraca. Kwestie te warto omówić właśnie podczas rozmowy i Konsultacji Copywriterskich.

2. Brief.

Dobry Copywriter poprosi Cię o wypełnienie szczegółowego briefu z szeregiem pytań na temat Twojej:

  • marki i jej historii,
  • wartości, jakimi kieruje się Twoja firma i tzw. głosu marki (ang. brand voice),
  • oferty,
  • produktu/usługi,
  • sposobu realizacji,
  • grupy docelowej i Twoich Klientów (ich problemów, potrzeb, pragnień, sposobu mówienia o nich, motywacji, wątpliwości i obiekcji),
  • branży,
  • konkurencji.

Dobry tekst sprzedażowy nie jest wyssany z palca i nie powstaje na podstawie weny, tylko szczegółowej analizy Twojej firmy, oferty i grupy docelowej. Może się okazać, że udzielenie odpowiedzi na niektóre pytania z briefu, będzie wymagało od Ciebie odrobienia zaległej pracy domowej. Na podstawie rozmów z Przedsiębiorcami i setek przeprowadzonych Konsultacji Copywriterskich wiem, że w przypadku wielu firm wiedza na temat ich grupy docelowej sprowadza się do podstawowych danych demograficznych (np. moją grupą docelową są głównie kobiety, w wieku 25-45 lat, mieszkają w dużych miastach, mają wyższe wykształcenie). To zdecydowanie za mało, żeby móc świadomie tworzyć teksty, które będą przekonywały do zakupu. Narrację budujemy przede wszystkim w oparciu o siłę wartości. A ta, nawiązuje do problemów, potrzeb, pragnień Klientów, i często nieuświadomionych, motywacji do zakupu. Rolą Dobrego Copywritera jest wyciągnąć od Ciebie wszystkie niezbędne, do jak najlepszego rozpoznania Twojego Klienta, informacje. Dopiero na tej podstawie, można stworzyć treść, która przyciągnie do Ciebie odpowiednich Klientów i pozwoli Ci zyskać przewagę nad konkurencją.

3. Research Copywriterski, czyli kompleksowa analiza Twojej marki, oferty, grupy docelowej i konkurencji.

Brief, to tylko część analizy niezbędnej do napisania skutecznego tekstu sprzedażowego. Nieodłącznym elementem pracy każdego Dobrego Copywritera jest Research Copywriterski i kompleksowa analiza Twojej marki, oferty, grupy docelowej (profili Klientów) i konkurencji. Jedno, to informacje, które pochodzą od Ciebie, na podstawie Twoich doświadczeń i wiedzy. Żeby jednak zyskać dodatkową perspektywę i dostrzec te elementy, o których być może nawet nie pomyślałeś, niezbędne jest przeanalizowanie najważniejszych danych. W tym celu, rzetelny Copywriter:

  • sprawdzi, w jaki sposób komunikuje się Twoja konkurencja,
  • rozpozna dokładnie Twoją branżę,
  • przefiltruje Twoją ofertę, patrząc na nią oczami Klientów,
  • przenalizuje słowa Twoich Klientów (sprawdzi, w jaki sposób mówią o problemie, który rozwiązuje Twój produkt czy usługa, jakim żargonem się posługują i w jaki sposób się komunikują),
  • określi najważniejsze pytania Klienta przed skorzystaniem z Twojej oferty, jak i wątpliwości i obiekcje, które stanowią lub mogą stanowić główne blokady powstrzymujące od zakupu.

4. Spotkania i rozmowy w trakcie realizacji zlecenia.

Dobry Copywriter to taki, który pozostanie z Tobą w kontakcie. Dopiero w momencie, gdy powstaje tekst sprzedażowy, po zapoznaniu się z briefem i po dokonaniu własnego Copywriterskiego Researchu, pojawiają się często dodatkowe kwestie, wymagające uszczegółowienia. Być może jest coś, na co jeszcze warto zwrócić uwagę, a wcześniej o tym nie pomyślałeś. Nie wyobrażam sobie, by Dobry Copywriter, po pierwszych spotkaniach zniknął na kolejne dni, tygodnie czy miesiące i pojawił się dopiero z gotowym tekstem tuż przed ustalonym deadlinem. Zanim zresztą dojdzie do przekazania Ci tekstów, powinieneś mieć do nich wgląd, żeby jeszcze przed ostatecznym terminem, móc przekazać swoje wskazówki, a Copywriter, mógł jak najszybciej nanieść zmiany i uzupełnienia.

Żeby było jasne, mam tu na myśli zmiany i uzupełnienia merytoryczne. Sposób narracji i forma komunikacji, w zasadniczej mierze zależą od Copywritera. To on, po dokonanej analizie i na podstawie swojej wiedzy eksperckiej wie, jak podejść do danego tematu, jak coś sformułować i jakie zabiegi przyniosą najlepszy efekt w postaci sprzedaży. Tak, jak nie mówisz krawcowi, jak ma uszyć garnitur, tak samo to Copywriter wie najlepiej, jak uszyć dany tekst, by spełniał swoją rolę. Pamiętaj, że tekst nie ma się podobać, ani Tobie, ani Twoim Klientom, tylko ma być skuteczny i ma sprzedawać.

5. SEO.

Dobry Copywriter weźmie pod uwagę kluczowe elementy, w zakresie pozycjonowania stron www, które powinny znaleźć się w Twoich tekstach. Są to m.in. odpowiednio skonstruowane i sformułowane nagłówki i śródtytuły, analiza słów kluczowych, długość fraz i szereg innych czynników, o których przeczytasz w tym artkule na moim blogu. Ważne jednak, by wspierające pozycjonowanie stron elementy, stosować z rozsądkiem i rozwagą. Nafaszerowanie tekstu słowami kluczowymi nijak przełoży się na zwiększenie sprzedaży i pozytywne postrzeganie Twojej marki. Dobry Copywirter będzie wiedział, jak pracować z różnymi elementami SEO, w taki sposób, by tekst był wartościowy dla Odbiorcy i brzmiał naturalnie, a jednocześnie spełniał swoją rolę sprzedażową. 

6. Całościowe spojrzenie na komunikację z Klientem.  

Dobry Copywriter dostarczy Ci znacznie więcej niż się spodziewasz i oczekujesz:

  • być może zaproponuje Ci zmianę stylu komunikacji na lepiej dopasowany do Twojej grupy docelowej, albo wzmocni głos Twojej marki na bardziej wyrazisty i odważny, dzięki czemu wyróżnisz się od konkurencji. Większość tekstów jest grzeczna i bezpieczna. A przez to nijaka i bezbarwna. Nie każdy będzie gotów zmienić sposób swojej komunikacji na odważniejszy. Ale rolą Dobrego Copywritera jest zaproponować zmiany w tych obszarach, w których dostrzega niewykorzystany potencjał lub błędy w zakresie komunikacji z Klientem, które skutkują niską konwersją ofert.
  • zapyta Cię o rzeczy, które mogą wydać Ci się dziwne, np. poprosi o anegdoty z Twojej działalności. Dobry Copywriter wie, co może zaciekawić Twoich odbiorców i jakie elementy wpłyną na wizerunek Twojej marki.
  • prześwietli Twoje teksty i da Ci konstruktywny feedback – może nie będzie od razu rzucał laptopem, niczym Magda Gessler talerzami w Kuchennych Rewolucjach, ale szczerze i otwarcie powie Ci, czego w Twojej ofercie czy na stronie www brakuje albo co potrzebujesz zmienić.
  • doradzi Ci też w innych kwestiachnp. zdjęć czy grafik na Twojej stronie www. Powiesz, a co ma Copywriter, który zajmuje się pisaniem tekstów, do zdjęć i grafik? Otóż copywriting, to przede wszystkim komunikacja i wpływanie na emocje Klienta, poprzez kreowanie konkretnych wizji w głowie odbiorcy. I faktycznie, Copywriter robi to, przede wszystkim, za pomocą tekstu. Czasem jednak zdarza się, że na stronie www czy w ofercie sprzedażowej są zdjęcia, które nie współgrają z tworzonym przez niego przekazem i narracją. Np. piękne, wymuskane zdjęcia produktów pokazane w sterylnych warunkach, zamiast w użyciu. Zdjęcie kapelusza, który leży na stole i jest obfotografowany z każdej strony, zamiast na głowie Klienta lub Klientki, w konkretnej sytuacji. Np. gdy idzie w kapeluszu na głowie na jesienny spacer po parku, czy w eleganckiej garsonce, z teczką w jednej ręce i kawą w drugiej, biegnie po mieście na spotkanie biznesowe. Na podstawie samego zdjęcia nie jesteśmy w stanie określić wartości produktu. To jest rola copywritingu i storytellingu. Ale zdjęcia mogą wspierać lub utrudniać namalowanie wizji w głowie odbiorcy i rolą Dobrego Copywritera jest zwrócenie uwagi na wszystko, co może osłabić siłę tekstu, zamiast go wzmacniać.

7. Teksty z komentarzami i na czysto.

Dobry Copywriter da Ci coś więcej niż samo dostarczenie tekstu. Jeżeli współpracujesz z kimś, kto ma poczucie misji, to jego celem będzie pokazanie Ci, różnych zabiegów copywriterskich, zastosowanych w tekstach. Gdy zaczniesz je zauważać i rozumieć, będziesz w stanie również samodzielnie tworzyć teksty dla swojego biznesu! Dlatego, ogromną wartością jest omówienie tekstu i wskazanie na konkretne zabiegi copywriterskie z omówieniem ich celu i roli, jaką pełnią.

8. Pomoc we wprowadzaniu zmian.

Dobry Copywriter nie zapomni o Tobie po wysłaniu Ci tekstów. Czasem okazuje się, że potrzebne są zmiany i poprawki dopiero na etapie wprowadzania treści na Stronę www. Może być tak, że określone grafiki zupełnie nie współgrają z narracją i wizerunkiem marki. To w interesie Copywritera jest dopilnowanie, by całość przekazu była spójna. Inaczej, źle dobrane zdjęcia lub grafiki mogą zaburzyć narrację. Tekst + strona wizualna muszą ze sobą współgrać i wzajemnie się uzupełniać. Dlatego ważne jest towarzyszenie Klientowi do samego końca tego procesu.

A co Ty możesz zrobić dla swojego Copywritera, żeby Wasza współpraca była udana?

Współpracuj

Rzetelnie i skrupulatnie wypełnij otrzymany brief i przekaż, jak najwięcej wsadu, mięsa i konkretów, na podstawie których powstaną teksty. Pamiętaj, że to TY jesteś podstawowym źródłem informacji dla Copywritera. Żeby tekst nie był sztampową kopią Twojej konkurencji, potrzebne jest pokazanie prawdziwej WARTOŚCI Twojej oferty i marki, która faktycznie pozwoli Ci się wyróżnić na rynku. Dlatego zaangażuj się i aktywnie uczestnicz w tworzeniu tekstów dla Twojego biznesu!

Zaufaj

Rozwiązania proponowane przez Copywritera będą czasem odważne i inne od dotychczasowej narracji. Mogą wiązać się np. ze zmianą sposobu komunikacji z oficjalnego na bardziej bezpośredni i wyrazisty albo z potrzebą wyjścia z cienia i pokazania, kto stoi za daną marką. Czasem coś, co napisze Copywriter może nie do końca Ci się podobać – pod względem stylu czy narracji. Pamiętaj jednak, że Dobry Copywriter wie, co eksponować i jakimi metodami się posłużyć, by tekst był skuteczny. Tekst nie ma się podobać, ani Tobie, ani Twoim Klientom. To nie jest Festiwal Pięknego Stylu i Kreatywności. Tekst Copywriterski ma do spełnienia konkretną rolę. I jedynym kryterium, w jakim należy go oceniać, jest sku-te-czność!   

Doceń

A po zakończonej współpracy, doceń pracę Copywritera, wystawiając mu opinię :). Większość Przedsiębiorców, którzy budują swój biznes czy markę osobistą wie, jak ważny jest feedback i opinia Klienta. Nie tylko dlatego, żeby zamieścić ją na ścianie glorii i chwały, ale przede wszystkim dlatego, żeby dowiedzieć się, co Klient najbardziej ceni we współpracy z Tobą i co możesz poprawić czy zmienić, by świadczyć jeszcze lepsze usługi. Każda opinia ze strony Klienta, zarówno z pochwałami, jak i zwróceniem uwagi na braki czy minusy, jest na wagę złota! Ozłoć swojego Copywritera, tak jak on ozłoci Ciebie swoim tekstem! 😉 Psst! Jeżeli Ty też prosisz swoich Klientów o opinię, to w tym artykule, przeczytasz jak zrobić z nich użytek dla swojego biznesu, zamiast tylko wrzucić w social media lub powiesić na ścianie w antyramie ;).

Czy to wszystko, co powinieneś wiedzieć wybierając Dobrego Copywritera? Została ostatnia, bardzo ważna rzecz:

Feel & Flow – ważne, by było Wam ze sobą po drodze! Każdy ma inny styl pracy, komunikacji, energii i inną osobowość. Dlatego, jeżeli tylko Copywriter spełnia wymienione wyżej kryteria, wybierz tego, z którym lepiej Ci się dogaduje i rozmawia. Flow we współpracy jest niesamowicie ważne z perspektywy obu stron i na każdym etapie można się o tym przekonać ;).

Mam nadzieję, że teraz wiesz już na co zwrócić uwagę i czym się kierować, powierzając komuś napisanie tekstów na Twoją Stronę www czy Ofertę Sprzedażową :).

A w razie jakiekolwiek problemów lub pytań – skonsultuj się z Dr_Copywriterką, gdyż każdy tekst niewłaściwie napisany może grozić utratą Twoich Klientów!  😊

Powodzenia i na zdrowie Twoim tekstom!

Do zobaczenia w następnym artykule!

Justyna

Dr_Copywriter