JAK ZE ZWYKŁEGO TEKSTU ZROBIĆ TEKST COPYWRITERSKI, KTÓRY BĘDZIE SPRZEDAWAŁ? 6 FILARÓW SKUTECZNEGO TEKSTU

Trzeba to teraz jakoś ładnie ubrać w słowa…”

„Ty masz dryg do pisania, to wiesz jak to napisać…”

Szukamy osób z lekkim piórem…”

Wciąż spotykam takie zdania, które świadczą o tym, że dla wielu osób praca copywritera, to po prostu pisanie tekstów. W efekcie, copywriting często utożsamiany jest z tworzeniem kreatywnych i okrągłych zdań, w których elementy, takie jak:

  • styl,
  • wena,
  • lekkie pióro i 5 z j. polskiego,

mają kluczowe znaczenie i są wystraczające, by napisać dobry tekst copywriterski.

Problem w tym, że Teksty Copywriterskie, to nie tylko poprawne pod względem językowym i miłe dla oka treści.

Teksty Copywriterskie mają swój cel: zapewnienie wysokiej konwersji Twojej oferty i większej sprzedaży, poprzez skuteczne docieranie do właściwej grupy odbiorców. Właściwej, czyli jakiej? Z myślą, o której powstaje konkretny produkt czy usługa.

Dobry Copywriter (po czym go poznasz przeczytasz w artykule pod tym linkiem) nie tylko pisze tekst, ale myśli tekstem, przekształcając puste i miałkie komunikaty (nie mające żadnego znaczenia z perspektywy Twojego odbiorcy), w wartościową dla odbiorcy treść, która budzi Klienta, przykuwa jego uwagę i przekonuje do zakupu. Ale nie tanimi, marketingowymi chwytami, powodując rozczarowanie. Tylko siłą wartości, odpowiadającej konkretnym problemom, potrzebom i pragnieniom Klienta.   

Co Dobry Copywriter robi z tekstem, by był skuteczny? Poznaj 6 filarów Tekstu Copywriterskiego.

1. Eksponuje wartość i nie boi się jej siły – nie chodzi o wartość uniwersalną oferty, ale tę, która jest istotna z perspektywy Twojego klienta. Dlatego, nie opieramy jej na wyssanych z palca pomysłach, które tworzą puste opakowanie, tylko na dobrym rozpoznaniu Twojej grupy docelowej. Wiedząc, co naprawdę jest dla niej ważne, koncentrujesz się na wyeksponowaniu tej konkretnej wartości w tekście. Pamiętaj, że znajomość odbiorców, nie sprowadza się do danych demograficznych. Potrzebujesz konkretnych informacji: do czego dążą, od czego chcą uciec, jak chcą się czuć. Teraz wystarczy, że połączysz te informacje ze swoim produktem/usługą.

2. Pokazuje różnice – skąd ktoś ma wiedzieć, co jest w Twojej ofercie, czego nie ma konkurencja? Skąd ma wiedzieć, że warto wybrać właśnie Twój produkt/usługę? Trzeba to dać klientowi na tacy. I nie chodzi tu o brylowanie nad konkurencją. Nope. W końcu jest wiele produktów, które nie różnią się od siebie znacząco. A jednak jakieś różnice są, prawda? Gdzie ich szukać? Np. w:

  • Motywacji. Powiedz klientowi dlaczego coś robisz? Co Cię do tego motywuje i napędza?
  • Sposobie realizacji. Sama usługa to jedno, zupełnie czymś innym jest sposób jej realizacji, charakter obsługi, którą pamięta się dłużej niż sam zakup i wszystko to, co powoduje, że klient czuje się wyjątkowo i jest odpowiednio zaopiekowany.
  • Podkreślaniu konkretnego czynnika, ważnego z perspektywy odbiorcy, o którym Twoja konkurencja nie wspomina i go nie eksponuje.
  • Unikatowości. W historii każdej firmy jest coś, co powoduje, że nie musisz opierać się na tekstach konkurencji, powielając te same błędy na stronach i w ofertach, niczym się nie wyróżniając.

3. Eksponuje jakość produktu – już od dawna nie wystarczy napisać: „wysoka jakość i indywidualne podejście do klienta”, by przekonać do siebie odbiorcę. Pokaż, co dokładnie kryje się za jakością Twoich produktów/usług. Mów jak coś powstaje, co stoi za konkretnymi decyzjami, dlaczego wybierasz takie, a nie inne rozwiązania, jak Twoje decyzje przekładają się na użytkowanie produktu czy doświadczenie usługi. To jest dopiero materiał, który pozwala Klientowi zrozumieć Twoją jakość. I zdecydować, czy jest ona dla niego wystarczająca i o taką mu chodzi, czy nie. Jeżeli stwierdzi, że nie, to no hard feelings – właśnie zawęziłeś/zawęziłaś swoją grupę docelową. To dobry omen, good job! 😀 😉.

4. Mówi co się zmieni. Nie wystarczy przedstawić produkt/usługę w superlatywach, żeby zainteresować nimi odbiorcę. Każdy nasz zakup coś zmienia. Każdy, jest czymś motywowany. Czasem stoi zanim racjonalna przesłanka, czasem emocjonalna (ponoć częściej ta druga 😉). Pokaż klientowi, jak zmieni się jego rzeczywistość, po skorzystaniu z Twojego produktu/ usługi. Nie tylko zarysujesz w ten sposób konkretną wizję, która przemówi do jego wyobraźni mocniej niż opis samych cech produktu, ale udowodnisz mu, że rozumiesz dokładnie jego bolączki. Bo skoro masz konkretne rozwiązania/ propozycje na poprawę jego funkcjonowania w danym obszarze, to znaczy, że wiesz też co mu doskwiera.

5. Sprawnie posługuje się językiem autentyczności i bezpośredniości. Na piśmie chcemy brzmieć mądrzej. Używamy trudniejszych słów, które mają potwierdzać nasz profesjonalizm i powagę. Stąd te wszystkie – „szanowni państwo”, „w dniu dzisiejszym” i inne hermetyczno-techniczne określenia, zrozumiałe głównie dla piszącego (oczywiście zależy do kogo się pisze).  Czasem nawet w tekstach „o nas” piszemy w trzeciej osobie. To wszystko zwiększa dystans między nami, a odbiorcą. Pisząc prosto i bezpośrednio, utrzymamy uwagę rozmówcy, który potrzebuje od razu rozumieć, co chcemy mu przekazać, a nie się nad tym zastanawiać.

6. Korzysta umiejętnie z przydatnych zabiegów copywriterskich. Jakie to zabiegi?:

  • storytelling,
  • przyciągający uwagę nagłówek,
  • język dobrany do grupy docelowej,
  • uwydatnienie głosu i misji marki,
  • korzystanie z tzw. power words,
  • zoom na szczegóły, które pobudzają wyobraźnię odbiorcy.

A na deser: dobra rada od Dr_Copywriter 😉

Jak ułatwić sobie pisanie?

Na dobry początek (oprócz czytania mojego Copylettera, w którym pokazuję, jak tworzyć skuteczne Teksty Copywriterskie), pisząc dowolny tekst sprzedażowy, udzielaj możliwe najbardziej wyczerpujących odpowiedzi na te 3 pytania Klienta:

  • Dlaczego miałby się tym zainteresować?
  • Dlaczego miałby to kupić właśnie u Ciebie?
  • Dlaczego ma zapłacić za to taką cenę?

Odpowiadając na te pytania, skup się na szczegółach. Wypisz jak najwięcej argumentów do każdego z pytań, myśląc o swoim Kliencie z największą empatią, na jaką Cię stać 😉. Pamiętaj, że najpierw to Ty musisz kupić ciekawość, zaufanie i pożądanie u Klienta, zanim to on kupi cokolwiek od Ciebie 😉.

Powodzenia i na zdrowie Twoim tekstom!

A w razie jakiekolwiek problemów lub pytań – skonsultuj się z Dr_Copywriterką, gdyż każdy tekst niewłaściwie napisany może grozić utratą Twoich Klientów!  😊

Do zobaczenia w następnym artykule!

Justyna

Dr_Copywriter