Pozycjonowanie Stron www i SEO (ang. Search Engine Optimization), to szeroka dziedzina i szereg zabiegów, mających na celu optymalizację Strony internetowej pod działanie wyszukiwarek internetowych, jak np. Google. Zadaniem SEO jest sprawić, by Twoja Strona internetowa pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania, gdy Klienci będą szukali produktów lub usług, które oferuje Twoja firma.
Stanie się tak wtedy, gdy Google zaufa Twoim treściom i uzna, że warto pokazywać je innym użytkownikom.
Wiele elementów wpływających na pozycjonowanie Stron www mieści się w zakresie tworzenia treści i można z powodzeniem zastosować je w Tekstach Copywriterskich. Dlatego, w tym artykule, przeczytasz o tych elementach SEO-lubnych, które pod względem treści wspierają pozycjonowanie Stron www, i które sama stosuję, pisząc teksty dla moich Klientów.
Co zyskasz stosując elementy wspierające pozycjonowanie Strony www?
- zachęcisz Czytelnika do spędzenia więcej czasu na Twojej Stronie www,
- zwiększysz dostępność swojej Strony internetowej,
- ułatwisz robotom wyszukiwarki indeksowanie Strony www.
A to wszystko spowoduje, że Twoja Strona internetowa zajmie wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania, ułatwiając trafienie na nią większej liczbie osób z Twojej grupy docelowej.
Poznaj 10 elementów SEO-lubnych, które sprzyjają pozycjonowaniu stron www, i które warto zastosować w swoich tekstach.
1. Unikatowa i wartościowa treść.
Wiele osób sądzi, że treść dostosowana pod SEO jest potrzebna głównie po to, by ich Strona www wyświetliła się wysoko w wynikach wyszukiwania. Tyle, że nawet jeśli, dzięki słowom kluczowym, Twoja Strona pojawi się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania Google, ale treść nie będzie atrakcyjna i wartościowa dla odbiorcy, to Klient i tak z niej wyjdzie i pójdzie na Stronę konkurencji. Jeżeli sztuczne nafaszerowanie tekstu słowami kluczowymi sprawi, że nie będzie się dało tego czytać, to jaki powód będzie miał Twój Klient, by zostać na Twojej Stronie? Nawet jeżeli będziesz mieć świetny i atrakcyjny produkt, to żeby ktoś chciał go od Ciebie kupić, potrzebuje Ci zaufać! A zaufanie budujesz między innymi za pomocą dobrej treści, która:
- pozwala Klientowi Cię poznać,
- dostarcza mu określonej wartości,
- jest bliska jego perspektywie.
Dlatego tak ważne jest, by to, co piszesz na swojej Stronie www czy w opisach produktów i usług, nie było niestrawnym sztampowym bełkotem i zbitką słów kluczowych, albo kopią czy parafrazą tekstów konkurencji. W ten sposób ani się nie wyróżnisz, ani nikogo do siebie nie przekonasz. Ostatecznie, jeżeli nie utrzymasz na swojej Stronie www Klienta, to choćby tekst składał się z samych słów kluczowych, to ostatecznie i tak Strona spadnie z wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że algorytmy bazują przede wszystkim na zachowaniach użytkowników. Jeżeli więc Google uzna, że Twoja Strona www nie przyciąga uwagi odbiorców i nie potrafi zatrzymać ich u Ciebie na dłużej, to na nic te wszystkie frazy kluczowe.
Dlatego, przede wszystkim zadbaj o świadomą i unikatową treść, która:
- będzie dla Twoich odbiorców wartościowa (tj. dostarczy im dokładnie takich informacji, jakich szukają, odpowiedzi na ich konkretne pytania i będzie pozwalała im utożsamić się z Twoim produktem czy usługą),
- pomoże im szybko dostrzec atuty i korzyści wynikające z Twojej oferty (i pozwoli zdecydować czy to coś dla nich),
- pokaże im czym różnisz się od konkurencji, zapewniając Ci przewagę,
- pomoże Ci wzbudzić zaufanie – do Ciebie, Twojego produktu i marki.
A więcej o tym, co da Ci inwestycja w profesjonalne teksty copywriterskie i czy warto z takich usług korzystać przeczytasz w artykule Nie da Ci ojciec, nie da Ci matka, a co Ci da świadomy tekst copywriterski
2. Chwytliwe nagłówki i śródtytuły.
Dobry nagłówek i pierwsze 10 słów warte są więcej niż 10 000 kolejnych słów oferty czy artykułu. Nie mówię tu o kłamliwych i oszukańczych Clickbajtach, które mają na celu jedynie wzbudzenie przekonania, że nie warto było klikać…
Dobry nagłówek to taki, który bezpośrednio nawiązuje do najbardziej palącego problemu Twojego Klienta i jednocześnie pokazuje mu rozwiązanie oraz efekt, jaki z pomocą Twojej oferty osiągnie. Wpisywane w wyszukiwarki słowa kluczowe mogą się zmienić, ale odnosząc się w nagłówkach i tekstach bezpośrednio do problemów i potrzeb Twoich Klientów, zawsze będziesz odpowiadać na to, czego poszukują. Trafne nazwanie symptomów problemu Twojego Klienta, pozwoli takiemu nagłówkowi przebić się w gąszczu informacji, jakie docierają do Twoich odbiorców każdego dnia i zachęci do przeczytania Twojego tekstu. A to pierwszy, najważniejszy krok do tego, by następnie przekonać kogoś do zakupu.
Z punktu widzenia SEO, odpowiednio przygotowane nagłówki i śródtytuły ułatwiają Czytelnikom poruszanie się po tekście, ale też pozwalają robotom wyszukiwarki odpowiednio zaindeksować Stronę www i lepiej zidentyfikować tematykę danej Strony. Dzięki temu, szybciej podsuną ją Twoim Klientom w wynikach wyszukiwania.
Większość z nas nie czyta tekstów od deski do deski, tylko „skanuje” treść w poszukiwaniu ważnych dla siebie informacji. Dlatego potrzebne są śródtytuły, które porządkują nam tekst. Podpowiadają Czytelnikowi, co konkretnie znajdzie w danej części artykułu, pozwalając wybrać interesujący go fragment.
Pamiętaj o odpowiedniej strukturze i hierarchii nagłówków:
H1 – to tytuł artykułu lub nazwa kategorii. Na każdej podstronie powinien być użyty tylko raz. Powinny znaleźć się w nim słowa, które najlepiej definiują charakter danej podstrony.
H2 i H3 – dzielą tekst na mniejsze części i fragmenty o różnej tematyce. Ułatwiają poruszanie się po tekście, porządkując informacje, które się w nim znajdują.
H4-H6 – to nagłówki rzadziej używane, jednak warto stosować je tworząc różnego rodzaju rankingi czy numerowane listy.
3. Osławione Słowa Kluczowe.
Słowa Kluczowe, to te zwroty, hasła i wyrazy, które ludzie najczęściej wpisują w wyszukiwarkę, poszukując określonego produktu czy usługi. W przypadku np. cukierni online, mogą to być hasła typu: „Torty tematyczne Bytom”, „domowe ciasta na urodziny”, „tort na urodziny babci”, „cukiernia online Śląsk”, itp. Stąd też, jeżeli znajdą się one w Twoim tekście, wyszukiwarka szybko zaproponuje go odbiorcy podsuwając, jako najbardziej dopasowane dla niego rozwiązanie. Warto mieć rozeznanie w słowach kluczowych dla swojej branży, oferty i grupy docelowej (możesz skorzystać z wielu różnych narzędzi, np. Senuto czy Google Search Console), ale jeszcze bardziej warto wiedzieć, jak ich używać, by przyciągały Klientów, zamiast ich odstraszać.
Zauważ, że hasła typu „Torty tematyczne Bytom”, jako pojedyncze frazy i zapytania wpisane w wyszukiwarkę są ok., ale znacznie trudniej jest wpleć je w tekst, by brzmiało to naturalnie… I potem powstają takie tekstowe potworki, jak np.: „Jeżeli chcesz zamówić tort na urodziny Babci, torty tematyczne Bytom, przychodzą Ci z pomocą!”
Zwróć też uwagę, że ludzie często wpisując w wyszukiwarkę określone hasła, robią to z pominięciem zasad poprawnej pisowni. I wpisują np. – „wrozka Gdansk”, „oleje roslinne”, „swiece i znicze Bedzin”. Google oznacza to, jako fraza lub słowo kluczowe, w końcu to właśnie takie hasła wpisują użytkownicy… I zamieść to potem w swoim tekście na Stronie 😉.
Dlatego właśnie trzeba zachować tu sporą ostrożność. Bo co z tego, że nafaszerujesz swój tekst słowami kluczowymi, jeżeli Klient, który wszedł na Twoją Stronę www, równie szybko z niej wyjdzie. Na nic wtedy wysoki wynik wyświetlania w Google.
Dla mnie, niezawodnym słowem kluczowym, które niezależnie od zmian w algorytmach zapewni Ci wysokie pozycjonowanie Twojej marki w głowach odbiorców jest… CZŁOWIEK.
Klient, na Twojej Stronie www czy w Ofercie Sprzedażowej, chce zobaczyć przede wszystkim Siebie! Dlatego, pisz jak CZŁOWIEK i do CZŁOWIEKA. Pokaż Klientowi, że znasz i rozumiesz jego potrzeby, że jesteś tu dla niego. Odrób pracę domową z rozpoznania Klienta, jego potrzeb, pragnień, motywacji i wątpliwości. Dzięki temu, będziesz wiedzieć, co Klient potrzebuje usłyszeć, by przekonać go do zakupu właśnie u Ciebie. A słów kluczowych używaj jako dodatek. W nienachalny i dyskretny sposób. Inaczej to naprawdę nie ma sensu.
4. Zakładki i podstrony na www.
Warto przemyśleć sekcje, które znajdą się na Twojej Stronie internetowej, bo mają one bezpośredni wpływ, zarówno na pozycjonowanie Strony www, jak i łatwość poruszania się użytkowników po niej.
FAQ albo Q&A.
Zakładka, do której często zachęcam moich Klientów to FAQ (frequently asked questions) lub Q&A (questions and answers) – czyli często zadawane pytania i odpowiedzi.
Po pierwsze, sprzyja ona wyszukiwarkom, ze względu na swoją formę – zarówno wpisując w Google dane hasło, jak i korzystając z wyszukiwarek głosowych, często stosujemy właśnie formę pytania. Dzięki temu, Strona ułożona na zasadzie pytań i odpowiedzi, pozwala znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Po drugie, dobrze, by oferta sprzedażowa miała formę rozmowy z Klientem. Klient ma przed zakupem szereg pytań i wątpliwości. Im szybciej i łatwiej znajdzie na nie odpowiedź na naszej Stronie czy w ofercie, tym lepiej.
Sekcja FAQ/Q&A może znaleźć się na Stronie www zarówno jako osobna podstrona z poziomu menu głównego, jak i jako osobny fragment do rozwinięcia, bezpośrednio pod opisami konkretnych produktów czy usług. Nie zawsze każdy będzie chciał wejść na osobną zakładkę poszukując konkretnej odpowiedzi. Dlatego, przy zróżnicowanym asortymencie warto rozważyć zamieszczenie krótkiego zestawu najważniejszych pytań i odpowiedzi do rozwinięcia właśnie pod opisami produktów i usług, odnosząc się do kwestii, o które najczęściej pytają Cię Twoi Klienci.
Kategorie produktów w menu głównym.
Znacznie ułatwia to poruszanie się po Stronie i poszukiwanie konkretnych produktów. Postaraj się więc pogrupować swoje produkty w konkretne kategorie. Pomaga to też personalizować określone towary i plasuje Stronę wysoko w wyszukiwarkach. Jeżeli prowadzisz np. kwiaciarnię online, warto by na Twojej www znalazły się konkretne kategorie pod dane okazje, im więcej tym lepiej, np.: kwiaty na urodziny, kwiaty na imieniny, kwiaty na baby shower dla dziewczynki, kwiaty na baby shower dla chłopca, itp. Tak, by z łatwością każdy znalazł produkt, którego poszukuje, a wyszukiwarka pomogła podsunąć konkretne rozwiązanie.
Blog.
Dlaczego warto go prowadzić?
- Plasujesz się nie tylko w grupie sprzedawców, ale też ekspertów w danej dziedzinie. Chętniej kupujemy od osób, które znają się na danym temacie. Jako ekspert pokazujesz, że dobrze rozumiesz problemy i potrzeby Twoich Odbiorców, że znasz ich obawy i wątpliwości. Dzięki temu, wzbudzasz większe zaufanie do siebie i swojej marki.
- Dzięki artykułom na blogu, łatwiej jest dostarczyć unikatową i wartościową treść, która pomoże w pozycjonowaniu Strony i pozwoli Ci pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Masz też szansę edukować swoich Klientów w danym temacie, tłumacząc im, na co warto zwracać uwagę, kupując dany produkt. Dzięki temu, będą dokonywali bardziej świadomych decyzji zakupowych.
- Za pomocą artykułów na blogu: zapewnisz ruch na swojej Stronie www i zatrzymasz odbiorcę na dłużej, zastosujesz z łatwością różne metody SEO, jak np. wewnętrzne linkowanie, o którym poniżej, a także łatwiej Ci będzie zamieścić i przemycić słowa kluczowe, tak, by brzmiały możliwie najbardziej naturalnie.
5. CTA (call to action).
CTA, czyli wezwanie do działania (np. „Kup teraz!”), powinno pojawić się na Stronie www czy na landing page’u w odpowiednich miejscach. Tak, by Klient nie musiał się zastanawiać gdzie ma kliknąć, żeby coś od Ciebie kupić albo pobrać. Ważne, żeby nie dostarczać Klientowi bezpłatnego joggingu, zmuszając go do biegania po Twojej Stronie, czy wracania z dołu do góry, w poszukiwaniu tego konkretnego przycisku. Jest kilka momentów kiedy Twój Klient może chcieć kupić:
a) Klient, który od razu jest zdecydowany na zakup i wszedł na Twoją Stronę albo landing, bo np. przekonała go do Twojej oferty reklama. Wszedł tu po to, żeby kupić, nie chce czytać całej oferty. Dla takich osób, przycisk z CTA powinien być widoczny na samej górze Strony.
b) Klient, który zdecyduje się na zakup na podstawie kilku pierwszych informacji, w trakcie czytania Twojej oferty. Taka osoba powinna znaleźć CTA właśnie w miejscu, w którym miała szansę zapoznać się z najważniejszymi elementami oferty. Ważne, by nie zmuszać Klienta do przejażdżki góra-dół po Stronie w poszukiwaniu przycisku z „Kup teraz”.
c) Klient, który decyduje się na zakup po przeczytaniu całości tekstu lub też, który intuicyjnie wie, że znajdzie na dole Strony przycisk, który pozwoli mu przejść dalej, więc scrolluje na sam dół. Dlatego ważne, by CTA zawsze znalazło się także na samym dole Strony z naszą ofertą.
Warto też zastanowić się co wpisać w okienku zamiast sztampowego „Kup teraz”. Można dostosować tekst do narracji, którą kieruje się Twoja marka, tekst może być bardziej bezpośredni czy humorystyczny. Zamiast Kup może być „Kupuję” „Wybieram tę opcję” albo – w zależności od tego, do jakiego działania chcesz kogoś zachęcić – Czytam dalej” „Pobieram e-book”, itp. Fajnie dać tu upust swojej kreatywności i nie bać się wpisać niesztampowego hasła, bo dzięki temu dodatkowo wyróżnisz swoją Stronę od innych podobnych ofert.
6. Przejrzystość tekstu.
Ważne jest, by tekst, który piszesz na swoją www był klarowny, a Klient nie zgubił się na Twojej Stronie www w poszukiwaniu informacji. Treść powinna być uporządkowana, jasno i logicznie poukładana, pisana prostym i zrozumiałym językiem. Jeżeli na Twojej www będzie panował porządek i zaplanujesz dokładnie, co i w jakiej kolejności chcesz Klientowi przekazać, sprawisz, że odbiorcy łatwiej będzie przeskanować Twój tekst w poszukiwaniu ważnych dla siebie informacji. A co najważniejsze, nie wyjdzie z Twojej Strony sfrustrowany chaosem informacyjnym, tylko z łatwością znajdzie to, czego szuka.
Zwróć uwagę na sposób swojej narracji. Pisanie pseudo-naukowym bełkotem, używanie specjalistycznych określeń (o ile Twoją grupą docelową nie są eksperci w branży, którzy wiedzą o czym mówisz), może zniechęcić do dalszego czytania. Prosty język i zwracanie się do Odbiorcy w sposób bezpośredni, nie powoduje, że tekst jest mniej profesjonalny, lub brzmi mniej mądrze. Wręcz przeciwnie. Jest bliższy odbiorcy, jasny i łatwy do przetworzenia.
7. Punktory i boldowanie.
Wypunktowanie najważniejszych wniosków i elementów, ułatwia czytanie tekstu. Możesz stosować punkty (kropki, a,b,c, myślniki, numerację) zarówno w środku tekstu, gdy wymieniasz konkretne kwestie, jak i w podsumowaniu artykułu, na końcu. Ważne, by maksymalnie ułatwiać Czytelnikowi poruszanie się po tekście i przyswajanie informacji. Jeżeli tylko możesz przedstawić coś w formie punktów, zrób to, bo o wiele łatwiej taki tekst się zarówno pisze, jak i czyta i skanuje.
Pogrubienie niektórych wyrazów czy zwrotów pełni taką samą funkcję. Nie jest to aż tak istotne pod kątem samego SEO. Tzn. 5-krotne wytłuszczenie hasła długa sukienka na ramiączkach nie spowoduje, że dzięki temu Strona będzie lepiej widoczna. Natomiast pomoże to Czytelnikowi z łatwością wychwycić najważniejsze informacje i lepiej je zapamiętać. Wybolduj zatem te elementy, które chcesz, by Odbiorca Twoich treści zapamiętał i zwrócił na nie uwagę.
8. Wewnętrzne linkowanie.
Wiedząc, że celem jest utrzymanie Czytelnika jak najdłużej na Twojej Stronie www, odsyłaj go np. do innych artykułów na Twoim blogu, które również mogą go zainteresować, niczym Netflix, który zachęca do obejrzenia kolejnego odcinka serialu. Jeżeli sprzedajesz kapelusze i ktoś czyta Twój artykuł na temat tego, jak dobrać swój pierwszy kapelusz, by odpowiednio leżał na głowie i pasował do sylwetki, zapewne chętnie też przeczyta o tym, jak czyścić kapelusze, albo jak dobierać je do różnych stylizacji. Warto zadbać więc o dostarczanie treści, które mogą być interesujące dla Twoich Klientów i w danym artykule zapraszać do przeczytania kolejnych, podsuwając konkretny link.
9. Krótkie zdania.
Tak, algorytm również bierze to pod uwagę. Krótkie zdania są konkretne. Zbyt długie zdania nie sprzyjają SEO i pozycjonowaniu, bo po prostu źle się je czyta i łatwo zgubić istotę przekazu. Istnieją różne wtyczki, np. Yoast SEO, które sprawdzają czy Twój tekst jest SEO-lubny pod kilkoma względami. Jednym z nich jest długość zdań. Narzędzie zaznaczy zbyt długie zdania w Twoim tekście, które należy skrócić, albo zaproponuje wyboldowanie niektórych wyrazów. Jeżeli Twoim problemem jest pisanie zbyt długich zdań, spróbuj zastosować pewien trik. Bardzo pomaga w skrócaniu tasiemców. Po napisaniu tekstu, przeczytaj go raz jeszcze i sprawdź, które przecinki możesz zamienić na kropki. Bardzo często jest tak, że intuicyjnie stawiamy przecinek w miejscach, w których de facto moglibyśmy zakończyć dane zdanie i zacząć kolejne. Podobnie jest ze spójnikami. Sprawdź i zastanów się czy nie masz jakichś „i”, które niepotrzebnie łączą dwa osobne zdania. Wtedy z łatwością podzielisz zbyt długie frazy na krótsze partie.
10. Aktualizacja treści.
Teksty na Twojej Stronie www, to nie dekalog i tablica z 10 przykazań wykuta w kamieniu 😉. Można, a nawet trzeba je aktualizować, odświeżać i zmieniać. Co jaki czas? Taki, jaki trzeba w zależności od szeregu zmiennych, np.:
- rozumiesz lepiej swoją grupę docelową i potrafisz trafniej nazwać to, co jest wartościowe dla Twoich Klientów.
- pojawiły się nowe, najczęściej wpisywane przez Twoi Klientów zapytania w wyszukiwarki, które warto uwzględnić w swoich tekstach.
- wprowadzasz zmiany w ramach Twojej oferty – nowy produkt/ kategoria; rozszerzasz lub zawężasz swoją ofertę.
Powodów może być jeszcze wiele. Pamiętaj jednak, by wracać do treści na Twojej Stronie www, zmieniać je, odświeżać i uzupełniać, w miarę jak zmienia się zarówno Twoja oferta i marka, jak i Twoi Klienci i ich zwyczaje zakupowe, potrzeby czy problemy.
Dbając w swoich tekstach o różne elementy SEO-lubne pamiętaj:
- Na efekty pozycjonowania stron trzeba poczekać. To się nie dzieje natychmiast. Jeżeli wprowadzisz zmiany na swojej www, poczekaj trochę, zamiast od razu zmieniać wszystko, stwierdzając, że: „to nie działa”.
- SEO, to współgranie szeregu czynników. Warto podejść do tematu wieloaspektowo i działać w kilku obszarach, które łącznie dają pożądany efekt.
- Tworzysz tekst dla CZŁOWIEKA, a nie dla algorytmu! Algorytmy zmieniają się w rytmach ludzkich preferencji i zachowań 😉. Jeżeli lubisz biegać i chcesz nieustannie je gonić, to Run, Forest, Run! Ale więcej wygrasz tworząc teksty z myślą o ludziach ;).
Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jakie elementy SEO warto zastosować w swoich tekstach, by skutecznie wspomóc pozycjonowanie swojej Strony www :).
A w razie jakiekolwiek problemów lub pytań – skonsultuj się z Dr_Copywriterką, gdyż każdy tekst niewłaściwie napisany może grozić utratą Twoich Klientów! 😊
Powodzenia i na zdrowie Twoim tekstom!
Do następnego przeczytania :)!
Justyna
Dr_Copywriter